HAE Kuurojen Palvelusäätiön Juniori-ohjelman ja KLVL:n yhteiselle Vertaisperhekurssille Korpilahdelle 23.-25.11.2018! Viikonlopun mittainen vertaisperhekurssi on suunnattu viittomakielisille ja viittomakielestä kiinnostuneille perheille. Kurssilla tarjotaan viittomakielen opetusta, tutustutaan muihin kuulovammaisten lasten perheisiin ja saadaan vertaistukea. Perjantai 23.11.2018 17:00–18:15 …
Ajankohtaista
Viiton – olen olemassa
Kuulevien vanhempien kuuro lapsi ja ainoa kuuro myös varhaisessa elinpiirissään – siinä lähtökohdat nuoruusiässä läpikäymälleni vaikealle identiteettikriisille. Olin täysin hukassa itseltäni: En tiennyt, olisinko kuuleva vai kuuro, ja mikä olisi äidinkieleni. Sen ajan kuurojen kuntoutus-…
Tietoa esteetön kuunteluympäristö
Kuulovammaisille henkilöille esteetön kuunteluympäristö tarkoittaa hyvää akustiikkaa, taustamelun vähäisyyttä, kuuntelemista helpottavia äänensiirtojärjestelmiä sekä tietoa myös visuaalisessa muodossa. Tästä löytyy linkkejä joista löytyy tietoa ja suosituksia tilojen esteettömyyteen: Kuuloliiton opas Esteetön kuunteluympäristö tästä Maankäyttö ja rakennuslaki…
THL:n verkkosivusto apuvälineistä siirtyi Terveyskylän Kuntoutumistaloon
Suomen yliopistosairaaloiden verkkopalvelu Terveyskylän Kuntoutumistalo sai uuden laajan sisältökokonaisuuden apuvälineistä, kun Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivustolla sijainnut aineisto apuvälineistä siirrettiin sinne. Sivuille on koottu apuvälinepalveluihin ja apuvälineisiin liittyvää tietoa tukemaan apuvälinealan ammattilaisten, tutkijoiden ja opiskelijoiden…
Kuulovammaisen oppilaan tukimateriaali
Tuen tarpeen määrittäminen ja koulussa tarvittavat tukitoimet Kuulovammainen oppilas kolmiportaisen tuen rappusilla Kristiina Pitkänen Raisa Sieppi Kuulovammaisen oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen tukijärjestelmään. Tuen määrittelyn perusteet ovat samanlaiset kaikille…
Kuuleeko koulu? -hankkeen loppuraportti
Yleisopetuksessa olevien kuulovammaisten oppilaiden tilanteeseen voidaan olla varovaisen tyytyväisiä, päätellään Kuuleeko koulu? -tutkimushankkeen loppuraportissa. Helsingin ja Jyväskylän yliopiston yhteishankkeessa tutkittiin opettajien kokemusta yleisopetukseen integroitujen kuulovammaisten lasten ja nuorten opetuksesta. Lisäksi tutkimushankkeessa selvitettiin, mitä kehitettävää ja…
Kuuloavain-seminaari oli hankkeen näköinen
Kuuloavain 2012–2015 -hankkeen päätösseminaariin kokoontui keskiviikkona 2. joulukuuta joukko lukijoita, järjestöjen työntekijöitä, asiantuntijoita, opiskelijoita sekä Kuulo-Auriksen nuorten kurssilaisia. Kolmituntisen seminaarin aikana kerrattiin hankkeen saavutuksia ja saatiin asiantuntijapuheenvuorot audiologilta, puheterapeuttina toimivalta äidiltä ja perhepsykoterapeutilta. Ennen taukoa yleisöä ilahdutti Käet ylös!…
Kuuloavain-hankkeen loppuraportti
Kuuloavaimen päätösseminaarissa julkistettiin myös hankkeen loppuraportti, jonka sähköiseen versioon pääset alta. Seminaaritunnelmia on luvassa ensi viikolla. Kuuloavain-loppuraportti