Pekdator i habiliteringen

Det har blivit allt vanligare att använda pekdator, dvs bärbar pekskärmsplatta/surfplatta, i förskoleundervisningen och habiliteringen. Pekdatorn är ett utmärkt verktyg i habiliteringen, även i hemmet. Med dess hjälp kan man till exempel träna växelverkan och få barnet att koncentrera sig. Hannele Merikoskiär specialist inom Avainsäätiös projekt Esteetön viestintä, samt arbetar deltid som talterapeut på terapicentret för barn, Terapeija, och använder Apples iPad-pekdator i arbetet. Hon använder också pekdatorn i habiliteringen för barn.

Pekdatorn kan få barnen att göra saker som annars kan kännas svåra. –Att rita och måla kanske inte intresserar på annat sätt. Möjligheten att vara kreativ och uttrycka sig konstnärligt är viktigt, i synnerhet om man har språkliga svårigheter. –Eftersom pekdatorn är lätt att använda och resultatet blir fint, så uppmuntras man att använda händerna. En pekdator passar för alla åldrar. Till och med en baby kan lära sig använda den.

För pekdatorerna finns ett utbud applikationer, appar. Appar till Apples iPad finns i datorns AppStore. Ett annat populärt märke, Samsung, har sitt app-utbud på GooglePlay. Merikoski använder iPad, för den har för närvarande flest appar som lämpar sig för habiltering och undervisning. –Speciellt i Nordamerika är talterapeuter, lärare och andra professionella med och utvecklar appar för iPad. Andra pekdatorer med appar utvecklas hela tiden, men för tillfället är de mera begränsade än en iPad. En del appar är gratis, andra kostar litet. –De iPad-appar som utvecklats för undervisning och för att stöda talet eller för alternativ kommunikation är dyrare, säger Merikoski. Apparna är idag huvudsakligen på engelska. Utbudet av appar på finska blir hela tiden större. I många program för kommunikation kan man lätt spela in finsk eller svensk röst eller skriva in egen text, berättar Merikoski.

I appshopen finns ett stort utbud spel, sagor och äventyrsappar. Merikoski uppmanar vuxna att bekanta sig med utbudet och fundera hur apparna kan användas med barnen. Växelverkan stöds inte om den sker endast mellan barnet och datorn. –Hellre så att någon annan, varför inte ett annat barn, är med och spelar. Men visst kan man träna på egen hand, liksom när man gör läxorna.

På fritiden kan den vuxne leka och spela med barnet på pekdatorn. Med ritprogram, som Notability-appen, kan man spela rita-och-gissa-spel. Den ena ritar och den andra gissar vad det är, exempelvis med tecken.

På pekdatorn låter Merikoski barnen träna till exempel självständig påklädning. –Det är lättare för barnet om man först funderar vad man vill klä på sig. Sen ritar man och färglägger det plagg som ska kläs på. Detsamma gör man med alla klädesplagg. När kläderna är på, skickar barnet bilderna av kläderna till mammans e-post. –Barnet gissar genast utgående från de första bokstäverna i adresslistan, vilken som är mammans adress. Sen ringer barnet med terapeutens telefon till pappan och säger att vi är klara. Merikoski påpekar att man kan lära sig allt utan apparater också. Men en pekdator inspirerar och motiverar.

Spel kan användas som belöningar. När barnet först har gjort de uppgifter som Merikoski har gett, så är det fritt fram att spela till exempel Angry Birds en stund. Det viktigaste är alltid att utföra uppgifterna från början till slut. Merikoski jämför pekdatorn med en färgpenna. Den är ett arbetsredskap. Den får inte bli huvudsaken. –Ibland känns det som om folk förväntar sig för mycket av olika apparater. Som om de skulle fixa allt klart och serverat. Man ska inte glömma att använda händerna. Hon påpekar att det viktigaste för utvecklingen är att röra på sig och vara tillsammans med andra människor. Pekdatorn är ett utmärkt tillägg.

–Om barnet hellre spelar på pekdatorn än far och leker med sina kompisar, så bör man fundera om pekdatorn har rätt roll i barnets liv.

kvlvl-logo

Text: Marjo Myyryläinen
Publicerat i Nappi 2/2013

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *